Η εκπαίδευση μέσα από τον κινηματογράφο σε «πρώτο πλάνο» – Masterclasses για φοιτητές και ενήλικες

Το SCHOOL CINEMA είναι ο τρίτος πυλώνας του Φεστιβάλ Ολυμπίας, όπου επαγγελματίες κινηματογραφιστές και εκπαιδευτικοί οργανώνουν εφαρμοσμένα, βιωματικά εργαστήρια για παιδιά και νέους. Αυτά τα εργαστήρια συμπληρώνονται με εργαστήρια για ενήλικες, κυρίως εκπαιδευτικούς, οι οποίοι στη συνέχεια μπορούν να λειτουργήσουν ως πολλαπλασιαστές της γνώσης. Φέτος, οι φοιτητές του τμήματος Μουσειολογίας του Πανεπιστημίου Πατρών έχουν την ευκαιρία να απολαύσουν μια σειρά από υψηλότατου επιπέδου masterclasses, που παραδίδουν αναγνωρισμένοι επαγγελματίες του κινηματογραφικού χώρου.

Συγκεκριμένα, σε ό,τι αφορά τους φοιτητές του Πανεπιστημίου Πατρών αύριο Τρίτη, η πολυβραβευμένη ηθοποιός του θεάτρου, του κινηματογράφου και της τηλεόρασης και έμπειρη δασκάλα  της δραματικής τέχνης Δήμητρα Χατούπη,  θα μιλήσει  στους συμμετέχοντες για τον επαγγελματία και τον ερασιτέχνη ηθοποιό στη θεατρική πράξη. Όπως σημειώνει η ίδια, «αν επαγγελματίας ηθοποιός σημαίνει ζω από το θέατρο και ερασιτέχνης είναι αυτός που ασχολείται με τη θεατρική πράξη σαν ιδιαίτερο και μοναδικό μέσο έκφρασης, το κοινό στοιχείο που ενώνει και τους δύο είναι το αενάως ζητούμενο στο θέατρο: Η λέξη «τώρα» –εδώ και «τώρα» –είμαι παρών, δρω, λειτουργώ στη σκηνή με όλη μου την ύπαρξη «τώρα». Ας ασχοληθούμε με αυτό το «τώρα»…». Το εργαστήριο θα πραγματοποιηθεί από 15:00-18:00, στο Συνεδριακό Κέντρο της ΠΕ Ηλείας, στην κεντρική αίθουσα.

Επίσης αύριο Τρίτη, ο Κώστας Μυλωνάς θα πραγματοποιήσει εργαστήριο για τις εφαρμογές του κινητού τηλεφώνου στην εκπαίδευση, από 11:00-15:00 στο κτίριο του Πανεπιστημίου Πατρών. Το εργαστήρι αποτελεί συνέργεια του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας με την ΕΡΤ. O συνδυασμός της εικόνας με τον ήχο (βίντεο) είναι ο πιο φυσικός τρόπος να αφηγηθεί κάποιος μια ιστορία και ο πιο αποτελεσματικός για να την επικοινωνήσει. Μέσω της τεχνολογίας (κινητά τηλέφωνα, tablets, υπολογιστές), όλοι πλέον έχουν πρόσβαση για να παρακολουθούν αλλά και να δημιουργούν βίντεο. Αυτή η δυνατότητα που μας προσφέρεται, είναι και μια αφορμή για να μάθουμε βασικές αρχές της γλώσσας του κινηματογράφου, ώστε να μπορούμε να αφηγηθούμε τις ιστορίες μας με τον καλύτερο τρόπο μέσω των βίντεο. Στο εργαστήριο αυτό, οι συμμετέχοντες ασχολούνται με την χρήση του κινητού ή ταμπλέτας ως εργαλείο για το σινεμά, και ποιες μπορεί να είναι οι εφαρμογές του στην εκπαίδευση.

Την Τετάρτη, από τις 15:00-18:00, στο Συνεδριακό – κεντρική αίθουσα, θα πραγματοποιηθεί το εργαστήριο «Πόλη – σκηνικό», από τους Αντώνη Χαλκιά (σκηνογράφο) και Παύλο Κάβουρα (πανεπιστημιακό). Χρησιμοποιώντας ως παράδειγμα τις εργασίες του  Αντώνη Χαλκιά (το Νησί, Ποντοκώμη-Χώρος Μνήμης και Άγριες Μέλισσες), ο πανεπιστημιακός καθηγητής Παύλος Κάβουρας, συνομιλεί μαζί του για τη σχέση ανάμεσα στο κοινωνικό βίωμα και την καλλιτεχνική ερμηνεία. Βασικοί άξονες, ο σεβασμός στις «ζωές των Άλλων» και η ένταξη των σκηνικών της «πόλης» στη δημιουργική λογική της «υπαρκτής» πόλης ως πολιτισμικού δημιουργήματος της ιστορίας. Χρησιμοποιώντας φωτογραφίες και βίντεο από τις παραπάνω εργασίες του, που έχουν αξιολογηθεί ως υπέροχες, ο γνωστός σκηνογράφος αποκαλύπτει τις σκέψεις και τα συναισθήματά του αλλά τις τεχνικές που ακολούθησε για να αποτυπωθούν τα παραπάνω στα καλλιτεχνικά του δημιουργήματα.

Την Πέμπτη, Νίκος Καβουκίδης μιλά για τη φωτογραφία και τα μυστικά της, από τις 12:00-15:00 στο κτίριο του Πανεπιστημίου Πατρών.

Την Παρασκευή, ο Θανάσης Ρεντζής  θα πραγματοποιήσει διάλεξη για την Αρχαιολογική και Μουσειολογική διάσταση του Κινηματογράφου, από 12:00-15:00 στο κτίριο του Πανεπιστημίου Πατρών.  Όπως περιγράφει ο θ. Ρεντζής, «ο Κινηματογράφος, εκτός των όποιων, αυτογενών, ή κι ετερογενών, ιδιοτήτων του, αποτελεί αυτόχρημα και το υπέρτατον έμβλημα και άρδην καύχημα της οψόμενης νεωτερικότητος. Τοιουτοτρόπως – είτε ως βάθρο, είτε κι ως πολύφερνο κάτοπτρο τού καλπάζοντος νεωτερικού πνεύματος – η όποια θεώρησή του, στο πλαίσιο της αρχαιολογικής αναζήτησης, είτα και της μουσειολογικής ταξινομίας, φάνταζε πάντοτε απολύτως ασύμβατη, γι’ αυτό και το ξάφνιασμα ήταν ιδιαιτέρως έντονο όταν αντίκρυσα την αγγλική έκδοση, του κλασικού πλέον βιβλίου, του ευρυμαθέστατου ρέκτη της αρχαιολογίας, C. W. Ceram, Eine Archäologie des Kinos (Archaeology of the Cinema), που κυκλοφόρησε ταυτοχρόνως, σε Αμβούργο, Λονδίνο και Νέα Υόρκη, την 1ην Ιανουαρίου του 1965. Η μεγάλη, εν προκειμένω, τομή δεν οφείλονταν τόσο στο γεγονός ότι υπήρξε εκτεταμένη αναδίφηση του παρελθόντος της 7ης Τέχνης, αλλά στο γεγονός ό,τι αυτή ονομάστηκε αρχαιολογία. Μία αρχαιολογία, του πρόσφατου, του τρέχοντος, του εν εξελίξει, του πάντα υποσχετικού, κι ενίοτε μεγαλουργού Κινηματογράφου. Απ’ την άλλη πλευρά, εκπτύχθηκε ταχέως και η μουσειολογική διάσταση, για την φιλοξενία και συστηματική μελέτη και έκθεση της Νέας Τέχνης, κι ένα νεόκοπο μουσείο, το Museum of Modern Art, της Νέας Υόρκης, κατέλαβεν τα πρωτεία, ενώ στο Παρίσι, η Ψυχή του Κινηματογράφου, ο πολύς Henri Langlois, στοίχειωνε τα όνειρα του κόσμου επί της οθόνης – στις μικρές και μεγάλες Ταινιοθήκες, τα Αρχεία, τα Μουσεία…».

Και για ενήλικες…

Την Τετάρτη, από 15:00-18:00 στην Βιβλιοθήκη Πύργου, με αφορμή την κινηματογραφική ταινία «Blanka», πραγματοποιείται από την εκπαιδευτικό θεάτρου Φλώρα Σπύρου ένα θεατρικό εργαστήριο με τίτλο «Σπίτι είναι…»  κατά τη διάρκεια του οποίου μέσα από τεχνικές θεάτρου και δράματος προσεγγίζονται οι θεματικές ενότητες της ταινίας και δίνεται η δυνατότητα στην ομάδα συμμετεχόντων να μοιραστούν μεταξύ τους σκέψεις, ιδέες, συναισθήματα. Ο σχεδιασμός και η εφαρμογή του θεατρικού εργαστηρίου στηρίζεται στις αρχές και τη φιλοσοφία του Εκπαιδευτικού Δράματος (Drama in Education). Το Εκπαιδευτικό Δράμα ως μια σύγχρονη μορφή θεατρικής τέχνης με καθαρά παιδαγωγικό χαρακτήρα μπορεί να ενταχθεί σ’ ένα εργαστήρι θεατρικής αγωγής αλλά και στη διδασκαλία γνωστικών αντικειμένων.

Την Πέμπτη, από 15:00-18:00, στο Συνεδριακό – κεντρική αίθουσα θα παρουσιαστεί ο Οδηγός μελέτης:  Supa Modo από τους Κώστα Κορρέ, Παντελή Παντελόγλου, Γιώργο Σπύρου. Το επόμενο βήμα που κάνει το Νεανικό Πλάνο (ο ιδρυτικός φορέας του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας) στην κατεύθυνση του διαρκούς εκσυγχρονισμού του προσφερόμενου εκπαιδευτικού υλικού είναι η παραγωγή Διαδικτυακών Οδηγών Μελέτης, που αξιοποιούν στο έπακρο τις παρεχόμενες από τη σύγχρονη ψηφιακή τεχνολογία δυνατότητες. Στόχος είναι η δημιουργία ενός διαδραστικού πολυμεσικού εποπτικού μέσου για την ανάλυση μιας κινηματογραφικής ταινίας. Η ταινία και ο οδηγός μελέτης είναι εγκεκριμένα από το ΙΕΠ (Αρ. Πρωτ. 162790/2019 Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων).

Παράλληλα, από αύριο 3 Δεκεμβρίου ως τις  6 του μήνα πραγματοποιείται το Εργαστήρι Πολυφωνίας από τους Αλέξανδρο Λαμπρίδη και Αλίκη Γκανά. Το Εργαστήρι Πολυφωνίας συνταξιδεύει φέτος για δέκατη χρονιά με το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους! Ένας πυρήνας πολυφωνίας που διαρκώς ομορφαίνει, με πολυφωνικά τραγούδια από την Ήπειρο, το Ιόνιο, το Αιγαίο ως την Κάτω Ιταλία, χαρτογραφώντας τον Πύργο στο Πολυφωνικό Καραβάνι που, εδώ και λίγους μήνες, αποτελεί την πρώτη, διαχρονικά, πρόταση της Ελλάδας στον παγκόσμιο κατάλογο Καλών Πρακτικών ́Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO! Στο Εργαστήρι, όπου συμμετέχουν και παιδιά και “μεγάλοι”, θα γυριστεί και ταινιάκι, συνταιριάζοντας μουσική και σινεμά.